ده نکته عالی برای موفقیت در مصاحبه شغلی


وقتی در نوشتن رزومه‌های کاری و نامه‌های درخواست کار مهارت پیدا کردید، نوبت به مصاحبه‌های کاری می‌رسد تا هر چه بیشتر به هدفتان برای پیدا کردن کار موردنظرتان نزدیک شوید. در این مقاله به ۱۰ نکته بسیار مهم برای موفقیت در مصاحبه‌های شغلی اشاره می‌کنیم.

1. در مورد کارفرما، مدیر منابع انسانی و موقعیت کاری تحقیق کنید. موفقیت در مصاحبه با داشتن اطلاعات خوب و کافی در مورد کار موردنظر شروع می‌شود. باید کارفرما، الزامات شغلی و پیشینه کسی که با شما مصاحبه خواهد کرد را خوب بشناسید. هرچه بیشتر تحقیق کنید، اطلاعات بیشتری به دست آورده و بهتر به سؤالات مصاحبه‌کننده پاسخ‌خواهید داد. منابع اطلاعاتی شما می‌تواند وب‌سایت آن شرکت، موتورهای جستجوی اینترنتی، ابزارهای تحقیق و شبکه ارتباطات شما باشد.

2. سؤالات متداول برای مصاحبه‌های شغلی را مرور کرده و پاسخ‌های خوبی برای آن‌ها آماده کنید. یکی دیگر از نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی، آماده کردن پاسخ برای پرسش‌های متداولی است که در مصاحبه‌ها پرسیده می‌شود. هدفتان باید ارائه پاسخ‌هایی کوتاه و دقیق در مورد موضوع کار باشد. یک‌راه عالی برای به خاطر سپردن پاسخ‌هایتان این است که آن‌ها را به شکل داستان گونه به خاطر بسپارید. نیازی به حفظ کردن جواب‌هایتان نیست (البته بهتر است اصلاً این کار را نکنید).

3. برای موفقیت لباس بپوشید. لباسی برای آن روز آماده کنید که بافرهنگ آن شرکت متناسب باشد و سعی کنید حرفه‌ای‌ترین ظاهر را برای خودتان بسازید. یادتان باشد همیشه بیش‌ازاندازه خوب لباس پوشیدن بهتر از بدلباس پوشیدن است. سعی کنید تا حد امکان از وسایل جانبی و زیورآلات استفاده نکنید. همچنین درست قبل از زمان مصاحبه از کشیدن سیگار یا خوردن چیزی خوددارید کنید و حتماً مسواک و عطر بزنید.

4. سر ساعت در جلسه مصاحبه حاضر شوید. برای دیر رسیدن سر جلسه مصاحبه هیچ بهانه‌ای جایز نیست. سعی کنید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از وقت تعیین‌شده حضور پیدا کنید تا کارهایی مثل پر کردن فرم استخدام و از این قبیل را زودتر انجام دهید. این زودتر رسیدن به شما این امکان را می‌دهد که کمی محیط شرکت را نیز بررسی کنید. روز قبل از مصاحبه، چند کپی اضافه از رزومه و مدارکتان تهیه کنید. اگر نمونه کاردارید، آن‌ها را هم همراه خود ببرید. بردن کاغذ و خودکار برای یادداشت‌برداری را فراموش نکنید. همچنین دقت کنید وقتی سر جلسه رسیدید، تلفن همراهتان را خاموش‌کنید.

5. اولین تأثیر را خوب بر جای بگذارید (از مهم‌ترین اصل‌ها در مصاحبه‌های شغلی). مؤدب باشید و با هر کس که روبرو می‌شوید احوالپرسی کنید، از پارکبان گرفته تا مسئول پذیرش و فرد مصاحبه‌کننده. کارفرماها معمولاً کنجکاوند که تقاضادهنده‌ها چطور با اعضای شرکت رفتار می‌کنند و اگر برخوردتان با این افراد مغرورانه یا بی‌ادبانه باشد ممکن است آن کار را از دست بدهید. وقتی نوبت به مصاحبه شما رسید، به خاطر داشته باشید که اولین تأثیری که بر جای می‌گذارید (یعنی حسی که در ثانیه‌های ابتدای برخوردتان به مصاحبه‌کننده منتقل می‌کنید ) می‌تواند منجر به موفقیت یا شکست شما شود. با خوب لباس پوشیدن، سر موقع رسیدن، خوب ایستادن، لبخند زدن، ارتباط چشمی و اولین تأثیرتان را خوب بر جای بگذارید. یادتان باشد که داشتن رویکردی خوب و نشان دادن علاقه و اشتیاق برای آن کار، ازجمله نکات مهم برای مصاحبه‌های شغلی است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصاحبه‌کننده‌ها تصمیمات مهم در رابطه با استخدام افراد را، در۲۰ دقیقه اول می‌گیرند.

 6. با اعتمادبه‌نفس، دقیق، متمرکز و رسمی باشید. وقتی مصاحبه شروع می‌شود، رمز موفقیت کیفیت و رسانش پاسخ‌های شماست. هدفتان باید ارائه پاسخ‌های دقیق، رسمی و صادقانه باشد. همچنین هدفتان باید این هم باشد که مصاحبه را به مرحله بعد ببرید، بنابراین باید حواستان باشد پاسخ‌هایی بدهید که همه مهارت‌ها، تجربیات و توانایی‌های شمارا به‌خوبی مطابق با نیازهای آن شرکت نشان دهد. نمونه‌های خوب از راهکارها و دستاوردهایی که داشته‌اید بیان کنید اما دقت کنید که پاسخ‌هایتان باید کوتاه و دقیق باشد. با آماده کردن پاسخ‌های سؤالات متداولی که در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شود، از ارائه پاسخ‌های طولانی و نامربوط که ممکن است باعث خسته شدن مصاحبه‌کننده شود، جلوگیری خواهید کرد؛ و آخر اینکه هرچقدر هم که فرد مصاحبه‌کننده به شما میدان دهد، هیچ‌وقت در مورد کارفرما یا همکاران سابقتان بدگویی نکنید. این مصاحبه در مورد شخص شماست و همه تلاشتان باید این باشد که نشان دهید مناسب آن کار هستید.

7. زبان بدن را فراموش نکنید، از عادت‌های بد بپرهیزید. بااینکه محتوای پاسخ‌های شما در مصاحبه اهمیت زیادی دارد اما داشتن زبان بدن ضعیف می‌تواند آن کار را از چنگ شما درآورد.

اشکال مؤثر زبان بدن: لبخند زدن، ارتباط بصری، فرم خوب نشستن و ایستادن، گوش دادن فعال و حرکات سر.

اشکال نادرست زبان بدن: قوز کردن، نگاه کردن به دوردست، بازی کردن با خودکار، بازی کردن با موها، دست زدن به‌صورت، جویدن آدامس، زیر لبی حرف زدن.

8. سؤالات خوب بپرسید. تحقیقات نشان می‌دهد که کارفرما با میزان سؤال کردن تقاضادهنده‌های کار در مصاحبه، به علاقه آن‌ها به گرفتن آن کار پی می‌برند. درنتیجه، حتی اگر فرد مصاحبه‌کننده شدیداً درگیر توضیح دادن در مورد نیازهای کاری خودشان بود، شما باید چند سؤال از او بپرسید. اگر باهوش باشید از قبل سؤالاتی را آماده می‌کنید و اگر در حین مصاحبه نیز سؤالاتی به ذهنتان رسید، از او بپرسید.

9. ابتدا توانایی‌هایتان را به معرض فروش بگذارید و بعد معامله را تمام کنید. ضرب‌المثلی در مورد مصاحبه‌های شغلی می‌گوید، کارآمدترین تقاضادهنده معمولاً همان کسی نیست که استخدام می‌شود. این یعنی کسی که استخدام می‌شود کسی است که بیشترین تلاش خود را برای پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه‌کننده به کار گرفته و سعی می‌کند تا جایی که در توان دارد توانایی‌های خود را به او نشان دهد. بعضی‌ها مصاحبه‌های شغلی را مثل فروش می‌دانند. شما فرد فروشنده هستید و محصولی که می‌خواهید به فرد مصاحبه‌کننده بفروشید، توانایی‌تان برای برآوردن نیازهای سازمان و شرکت است. کم‌کم که مصاحبه کمی جلوتر رفت، در مورد قدم‌های بعدی درروند استخدام و مدت‌زمانی که آن‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد استخدام نیاز دارند سؤال کنید. اگر کاری که برای آن تقاضا داده‌اید در مورد فروش است، می‌توانید خشونت بیشتری نشان داده و در آخر از او بخواهید که کار را به شما بدهد.

10. حضوراً، از طریق ایمیل یا نامه از فرد مصاحبه‌کننده تشکر کنید. همان‌طور که در نکات بالا برایتان عنوان کردیم، ادب و احترام در مصاحبه اهمیت بسزایی دارد. درنتیجه، اهمیت تشکر کردن از افرادی که با شما مصاحبه می‌کنند جای تعجب ندارد. ابتدا در همان جلسه مصاحبه از فرد مصاحبه‌کننده تشکر کرده و پس‌ازآن ایمیلی برای قدردانی از او بفرسید. البته این کار تضمین نمی‌کند که حتماً آن کار را می‌گیرید اما مطمئناً باعث خواهد شد نسبت به آن‌هایی که این اصل مهم را رعایت نکرده‌اند اولویت داشته باشید.

نکته آخر: موفقیت در مصاحبه‌های شغلی نیاز به تحقیق، تمرین و پشتکار دارد. هرچه تلاش بیشتری برای آماده‌سازی خود قبل از مصاحبه به‌کارگیرید، برای گرفتن شغل موردنظرتان موفقیت بیشتری خواهید داشت، مخصوصاً اگر این ۱۰ نکته را به‌درستی رعایت کنید.

 مطالب مشابه (حتما بخوانید...)