24 موردی که نباید در رزومه بیاورید

مدیران مسئول استخدام، ممکن است صدها رزومه برای هر موقعیت شغلی دریافت ‌کنند. پس آن‌ها برای بررسی دقیق همه‌ی رزومه‌ها وقت ندارند و چند ثانیه زمان برای بررسی اولیه صرف می‌کنند تا ببینند آیا رزومه ارزش بررسی و دقت بیشتر را دارد یا نه. اگر می‌‌خواهید در بررسی اولیه، رزومه‌ی شما تأیید شود نباید این موارد را در رزومه بیاورید.

 ١. نوشتن هدف از ارسال رزومه

وقتی شما درخواست استخدام دارید، کاملاً مشخص است که در جستجوی شغل هستید. مگر اینکه در موقعیت خاصی باشید،‌ مانند مواقعی که به‌کلی می‌خواهید زمینه‌ی فعالیت خود را تغییر دهید که در این صورت ارائه‌ی شرحی کوتاه، می‌تواند مفید باشد.

 ٢. بیان تجربیات کاری غیر مرتبط

ممکن است شما آشپز فوق‌العاده‌ای باشید و در دورانی در یک رستوران کارکرده باشید، اما وقتی در حال تنظیم رزومه هستید باید از ذکر این موارد اجتناب کنید، مگر اینکه شغلی که برایش درخواست می‌دهید به آشپزی مرتبط باشد.

 ٣. موارد شخصی

لزومی ندارد مواردی چون گرایش مذهبی خود را در رزومه بیاورید. این موارد درگذشته الزامی بودند اما حالا لزومی ندارد این موارد را در رزومه وارد کنید.

 ۴. سرگرمی‌هایتان

برای کسی اهمیتی ندارد که شما چطور خودتان را سرگرم می‌کنید. اگر این سرگرمی‌ها به شغل درخواستی مربوط نیست، واردکردن آن در رزومه تنها اتلاف وقت است.

 ۵. دروغ‌های واضح

این دروغ‌ها درواقع تلاش‌‌هایی گمراه‌کننده برای جبران ضعف‌های افراد هستند و به دلیل نداشتن ویژگی‌های کیفی لازم برای شغل درخواستی بیان می‌شوند. متقاضیان به‌جای این کار باید روی مهارت‌هایی که دارند تمرکز کنند.

۶. سن

اگر نمی‌خواهید در یک موقعیت شغلی به دلیل سنتان مورد تبعیض قرار بگیرید، می‌توانید تاریخ فارغ‌التحصیلی خود را از رزومه حذف کنید.

 ٧. کم کردن حاشیه

کم کردن حاشیه‌های صفحه به حدی که بتوانید همه‌چیز را در یک صفحه جای بدهید، یک اشتباه محض است. در رزومه باید از فضای خالی زیاد و حاشیه‌ی عریض استفاده شود.

8. مشخصات افرادی که شمارا تأیید کنند

اگر کارفرما بخواهد در مورد شما از کسی سؤال بپرسد، خودش از شما می‌خواهد مشخصات آن‌ها را بگویید. آن‌وقت شما فرصت خواهید داشت که به آن‌ها اطلاع دهید که کارفرمای آینده‌تان با آن‌ها تماس خواهد گرفت. با نوشتن این سطر در رزومه، فقط فضای رزومه‌تان را به هدر داده‌اید.

 9. فرمت نامناسب

فرمت رزومه درست به‌اندازه‌ی محتوای آن اهمیت دارد‌. بهترین فرمت برای رزومه فرمتی است که مسئول استخدام بتواند به‌راحتی رزومه را بخواند و ویژگی‌های مهم و اهداف شغلی را تشخیص دهد. وقتی یک فرمت را انتخاب کردید باید تا پایان رزومه از همان فرمت استفاده کنید، مثلاً اگر برای نوشتن تاریخ از فرمت روز/ ماه/ سال استفاده کردید، همه‌جا از همین فرمت استفاده کنید.

 10. استفاده از ضمایر شخصی

رزومه نباید شامل کلماتی مانند «من»، «مال من»، «او»، یا «برای من» باشد. لزومی ندارد از این ضمایر استفاده کنید چون همه می‌دانند رزومه درباره‌ی شما و تجربیاتتان است.

11. استفاده از ایمیل‌های غیررسمی

در رزومه از آوردن ایمیل‌های غیررسمی خودداری کنید و یک ایمیل رسمی جدید برای خودتان بسازید.

12. قرار دادن پانویس، جدول یا نمودار

وقتی شما در رزومه‌تان از این موارد استفاده کنید، مسئول استخدام از خود می‌پرسد آیا این شخص واقعاً مجبور بوده از این موارد استفاده کند؟

13. اطلاعات تماس محل کار فعلی

این کار نه‌تنها خطرناک، بلکه احمقانه هم هست. آیا واقعاً می‌خواهید کارفرمایان با محل کار شما تماس بگیرند؟ اگر با شما تماس گرفتند چه‌کار می‌کنید؟ به‌هرحال کارفرمای فعلی شما می‌تواند تماس‌هایتان را رصد کند؛ بنابراین اگر شما نمی‌خواهید اخراج شوید، از درج اطلاعات کار فعلی خود اجتناب کنید.

 14. نوشتن نام رئیس

از نوشتن نام رئیستان در رزومه خودداری کنید مگر اینکه با تماس گرفتن کارفرمای جدید با او مشکلی نداشته باشید. بااین‌وجود تنها دلیل ذکر نام رئیس در رزومه می‌تواند این باشد که او شخص قابل‌توجهی است و آوردن نامش تأثیر چشمگیری دارد.

15. درج لینک صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی

لینک صفحات شخصی و غیر کاری شما در شبکه‌های اجتماعی هیچ ارزشی برای درج در رزومه ندارد. اما درج صفحات مرتبط با کسب‌و‌کار مانند صفحه‌ی که شامل سوابق و تجربیات کاری و تخصص شما است، می‌تواند مفید باشد.

16. درج حقوق دریافتی قبلی و حقوق درخواستی

نباید حقوق درخواستی‌تان را در رزومه  بیاورید، زیرا این کار کاملاً غیرحرفه‌ای است. حقوق مسئله‌ای است که باید طی فرآیند مصاحبه مطرح شود.

 17. استفاده از فونت‌های قدیمی

از فونت‌های قدیمی استفاده نکنید. همچنین به‌اندازه‌ی فونت نیز توجه کنید که به‌آسانی قابل‌خواندن باشد و خوب و شکیل به نظر برسد.

 18. استفاده از فونت‌های فانتزی

خواندن فونت‌های فانتزی، شکسته یا غیررسمی معمولاً آسان نیست و ممکن است باعث شود مسئول استخدام چیزهای کمتری درباره‌ی شما بخواند.

 19. استفاده از برخی اصطلاحات

در یک نظرسنجی از ۲۲۰۱ مدیر استخدام پرسید «چه چیزی در رزومه‌های دریافتی  بیش از هر چیز باعث دلسردی شما می‌شود؟»

پاسخ آن‌ها استفاده از عباراتی مانند «بهترین در نسل خود»، «فعال و زرنگ»، «تفکر خارج از چارچوب»، «هم‌افزایی» و «مردمی و اهل معاشرت» بود. از طرف دیگر، ازنظر آن‌ها عباراتی مانند «دستاورد»، «مدیریت»، «حل‌وفصل» و «راه‌اندازی» اگر بیش‌ازحد استفاده نشوند، عبارات مثبت و تأثیرگذاری بودند.

 20. دلایل ترک کار قبلی

برخی از داوطلبان فکر می‌کنند، اگر دلایل ترک شغل قبلی‌شان را بنویسند شانس بیشتری برای استخدام خواهند داشت؛ اما این اشتباه است. ذکر دلایل ترک کار قبلی در رزومه کار درستی نیست و نباید مسائل شرکت‌های دیگر در رزومه شما وارد شود. این موارد را می‌توانید هنگام مصاحبه بیان کنید.

 21. ذکر معدل فارغ‌التحصیلی

اگر به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و معدل خوبی دارید، ذکر آن در رزومه مناسب است؛ اما اگر بیش از چند سال از فارغ‌التحصیلی شما می‌گذرد و معدل خوبی هم ندارید،‌ بهتر است از ذکر آن خودداری کنید.

 22. گذاشتن عکس در رزومه

قرار دادن عکس در رزومه شاید در آینده به یک‌روال عادی بدل شود اما در حال حاضر کار چندان مناسبی نیست.

 23. بیان نظرات خود، به‌جای واقعیت‌ها

عباراتی مانند «دارای روابط عمومی فوق‌العاده بالا‌» یا «بسیار منظم و باانگیزه» را که نظرات شخصی خودتان در مورد خودتان است در رزومه وارد نکنید. چراکه این‌ها نظر شماست و ممکن است با واقعیت فاصله داشته باشند. این‌ها مواردی است که خودشان پس از ملاقات و مصاحبه مشخص می‌شوند و نیازی به درج آن‌ها در رزومه نیست.

 24. ذکر تجربیات کاری کوتاه‌مدت

از درج تجربیات کاری کوتاه‌مدت خود در رزومه خودداری کنید. همچنین لزومی ندارد کارهایی را که انجام داده‌اید ولی علاقه‌ای به آن‌ها نداشته‌اید، بیان کنید.

 مطالب مشابه (حتما بخوانید...)